- InformNapalm.org (Български) - https://informnapalm.org/bg -

Как Москва разпространява пропагандата си с финансирани от ЕС медии: Euronews

През последните 10-15 години режима на Путин се инфилтрира в Европейския съюз [1] и бавно разширяваше влиянието си на континента. Това беше забелязано от няколко европейски медии. Освен това, Москва не просто инвестира в медийната си пропагандна машина, като централно място заемаше телевизионния канал Russia Today, който вече излъчва и на френски език, месеци преди решаващите за страната президентски избори – Русия също така предостави и подкрепата си, а понякога и финансира редица крайно десни, евроскептични или крайно леви партии в Европа. Изненадващо лидерите на подобни партии, политици от различни държави в речите си повтарят думите на Путин и фрази, иззети от пропагандната машина на Кремъл.

Направихме бърз преглед на няколко странни истории публикувани от Euronews [2] – европейски, многоезичен, новинарски, телевизионен канал, в който Русия, чрез VGTRK е един от акционерите. Понякога материалите на тази медия не са по различни от тези на руския Първи канал и ТВ Звезда.

[3]Снимка: Директорът на Euronews за страните от ОНД Walid Harfouch, беше и на позицията Ръководител на международния отдел към пресслужбата на бившия украински президент Виктор Янукович.

Много зрители бяха шокирани от новината наскоро излъчена от Euronews за погребението на Гиви [4], командир на въоръжена група, част от руските незаконни военни формирования в гр. Донецк. На първо място – да се направи редакционен избор за история за погребението на известния лидер на терористичната групировка “Сомали”, който е и в санкционния списък на ЕС от международен тв канал с европейска перспектива е най-малкото необичайно и дори подозрително. Обикновено водещите телевизионни канали съобщават за погребенията на държавни лидери, световно известни спортисти или звезди от шоубизнеса – но никога не са информирали за смъртта от ниско ниво командир на незаконно въоръжена група.

[5]

А и направения избор за озвучаване на тази история е още по-лош – избирайки да се отрази „Една жена от гр. Донецк, подръжник на терористичната ДНР“ (хора като нея най-често са наети като актьори от руските медии), която повтаря лозунгите от пропагандата на Москва за „фашистите в Украйна“, които вече са разобличени стотици хиляди пъти.

Как това се вписва във фундаменталните принципи на независимата журналистика? Защо Euronews използва подобна пропаганда, ако не е в потенциална зависимост от руското правителство?

В английската версия на Euronews тази история е насочена към почитатели и доброжелатели на Русия, но няма да чуете в нея, че Гиви е смятан за терорист от украинските власти. Euronews разказва за „бунтовници“, които са победили в „битката за Донецкото летище“ без да си прави труда да спомене за огромното количество доказателства за руското военно участие в тази битка. Добре е, че поне английско говорящия репортер споменава, че „ДНР“ се е „самопровъзгласила се република“, иначе сценария можеше и да е по-зле.

[6]

От далече е видимо, че това е Руската Версия на историята. [7] “Про-руските бунтовници” са назовани като “oпълчение”, което е и предпочитания термин сред контролираните от Кремъл пропагандни медии. Това е термин с положителна конотация, означаващ „доброволни бойци, милиция, помагащи на армията да отбраняват срещу атаки на агресора”. „Защо и армия?“ – може да попита някой. Очевидно е, че това не е украинската армия, а по-скоро руската. Руският репортер на Euronews забравя да спомене, че освен че „ДНР“ се е провъзгласила, но е и непризната република от международната общност. Пределно ни е ясно, че руския репортер няма да каже истината за един създаден и спонсориран от Кремъл субект. Авторът на материала не желае и да каже, че Гиви е смятан за терорист от украинската официална власт, но в същото време той цитира заявление на “властите на „ДНР“, че той е убит в „терористична атака“. Репортерът на Euronews говори за „Югоизточна Украйна“, точно както пропагандните медии на Кремъл (поради това, че Москва се преструва, че има подкрепа в други райони на Украйна на изток, както и на юг, и този термин й помага да оспори териториалната цялост на Украйна), докато войната всъщност е локализирана в по-малки райони на региона Донбас. Можете сами да се досетите, че украинската версия на тази история е тотално различна. Но изглежда този факт не притеснява редакционния екип на Euronews.

[8]

Нека да разгледаме и друга, различна история, като например как Euronews предава изцяло руската гледна точка за президенството на Тръмп в САЩ [9].  Репортерът Галина Полонская / Galina Polonskaya избира Леонид Слутски / Leonid Slutskiy като експерт в предаването си. Само припомняме, че г-н Слутски е в първия списък със западни санкции срещу руски политици [10] заради кризата в Украйна. Като председател на комисията по въпросите за евразийската интеграция на страните от ОНД и отношения със сънародниците към руската Дума /парламент, Слутски е и поддръжник на анексията на украинския Крим. Той е и член на ултранационалистичната партия LDPR в Русия. В даденото му време да говори пред Euronews, Слотски не пропусна да разкритикува президента Барак Обама – отново. Вторият експерт – редактор от Русия в Global Affairs – Фьодор Лукянов / Fyodor Lukyanov, председател на неправителствения Съвет за външна политика и отбрана, разказа за някакъв заговор подготвян срещу Доналд Тръмп и го описа в положителна украса, като направи това и за Путин. Ако очаквате да откриете някакъв баланс в този репортаж – ще бъдете разочаровани. В края на репортажа водещата говори за Тръмп, цитирайки прес-секретаря на Владимир Путин. И защо не? Какво друго да направи след всичко изложено по-горе?

[11]

[12]

Същият репортер избира и различен говорител за етюда в друг материал. Сергей Железняк / Sergei Zheleznyak, заместник секретар в Генералния съвет в партията на Путин обяснява пред зрителите на Euronews за руските очаквания от президентството на Тръмп [13]. “Опитите да се парализират действията на Тръмп ще бъдат катастрофални”, заявява Железняк. Момент, но той също е в списъка със санкции [14]. Разбира се, трудно ще бъде да се открие политик от кръга на Путин, срещу който няма наложени санкции. Но Железняк също така е регистриран за подаване на невярна информация в украионофобна декларация [15].  На всичкото отгоре и следва, как репортера потвърждава, че „Москва е готова да даде време на Тръмп за да разреши проблемите“. Някой имал ли е съмнения за това.

[16]

Този специален репортер на Euronews привлече вниманието ни и с едно бързо проучване открихме всички нейни материали свързани с руската вътрешна политика. Например, тя представя пред света как управляващата партия „Единна Русия“ печели изборите в страната [17]. Но не очаквайте да откриете някаква критика срещу режима на Путин, или някаква информация за изборните измами, или за затворените и убити опозиционери в Русия. В материалите й за Евронюз се представя единственно честването на победата от партията на Путин. Галина Полонская дори завършва историята си с “Основната борба сега е между претендите за сребро и бронз“. Можете ли да се представите една стабилна и справедлива конкуренция при руските избори с истинска борба за политическите сребърни и бронзови медали? Е за Euronews това е напълно реално. Руската версия по този европейски тв канал [18] не е по-различна от отразяването на изборите и по руския Първи тв канал. Или ако руските зрители поставят под въпрос безпристрасността на руските телевизионни канали, те могат преспокойно да превключат на тв канала за европейски новини и ….ще чуят абсолютно същите неща.

[19]

Въпреки всичко горе изложено съществуват и още по-лоши факти. Можете дори да видите официалния тв канал на Министерството на отбраната Звезда ТВ да се излъчва и по Euronews. Друг специален репортер, Денис Локтиер / Denis Loctier, посещава военно-въздушната, руска база в Хмеймим, Латакия, Сирия, която се използва от руските военни да бомбардират цели на територията в Сирия. Euronews репортера заявява, че [20]руските бомбардировачи са унищожили “обекти от инфраструктурата на терористите”. В репортажа се разказва как руската авиация е бомбардирала „терористи“ и „ислямисти“, но нито веднъж не се споменава за цивилните или децата загинали в резултат на тези въздушни удари. Точно по същият начин и руския тв канал Звезда предава събитията. За да изглежда репортажа по-професионален, е интервюиран и руския генерал майор Игор Конашенков / Igor Konashenkov. Репортерът Денис Локтиер с готовност приключва репортажа си от Сирия с думите: „Руския командващ потвърждава, че тези бомбардировки ще се извършват докато е необходимо“. Европейски новинарски канал успокоява зрителите си в Русия и по целия свят, че Москва ще бомбардира само терористи в Сирия и всичко на земята е добре. Въпреки, че всичко това е доста спорно и противоречи на всички факти, излъчени по останалите западни медии.

[21]

Ако не гледате редовно рубриката на Евронюз „Без коментар“ / „No comment“ може би сте пропуснали ето това видео [22]  прославящо руските морски пехотинци, които се прибират в къщи от Сирия, след изпълняването на мисията си, за която са обвинени в ликвидирането на цивилни граждани.

Трябва да се отбележи, че не всички материали на Евронюз / Euronews са с визията на Кремъл. В отразяването им на неотдавнашната ескалация на военните действия в град Авдеевка, Донецка област [23], може да се установи и друг подход. В един от репортажите им репортера посочва разрушенията, евакуацията и как местните са оставени без електричество и вода, но пропуска да се спомене, че Авдеевка е под контрола на украинското правителство и тези разрушения са причинени от руските окупационни и терористични войски.

Въпреки кадрите с украинското знаме, репортера информира така: „И Киев и бунтовниците, поддържани от Русия са виновни за ескалиране на ситуацията в Авдеевка“…. а на практика украинската армия не е в състояние да стартира офанзива в Авдеевка, т.к вече контролира града. Но трябва да признаем, и че в друг репортаж за ескалацията в Авдеевка [24] се цитира украинския министър на отбраната: „Руските окупационни сили обстрелваха от източната фронтова линия град Авдеевка“. …какво успокоение само за „независимата журналистика“ отразено от Евронюз.

Ето защо може да се каже, че под лозунга „Всички гледни точки“ финансираната от ЕС медия Евронюз / Euronews излъчва материали с гледната точка на Москва, включително директна пропаганда или полуистина.

Не би било толкова позорно, ако Евронюз не получаваше финансиране от Европейския съюз. Наскоро Eвропейската комисия подписа 4-годишно споразумение, [25]с което ще се продължи да се финансира този тв канал и в бъдеще. Предоставят се €24 милиона евро само за 2017 година. През 2016 г., по изчисления на Европейската комисия са платени на Евронюз около €24.7 милиона евро за подкрепа на езиковите редакции и телевизионното отразяване на европейските въпроси. Евронюз е с най-голямата европейска медия в ЕС и е получила €240 милиона евро от Брюксел от 1992 г. до днес. Европейската комисия субсидира канала и замяна очаква че „Евронюз трябва да запази непокътната независимостта си и мисията им е европейския общ интерес”.

Но така или иначе, Евронюз / Euronews е частна компания, ръководена от египетския магнат Нагиб Сауирис / Naguib Sawiris, който закупува през 2015 г. 53 % от контролния пакет с акции (чрез Media Globe Networks). И това се случва след посещението на руския президент Владимир Путин в Египет. Сделката повдигна въпроси за [26] бъдещето на редакционната политика на Евронюз и нейната „независимост“. Останалите 47 % от акциите на Евронюз са собственост на нейните традиционни акционери, а именно 21 обществени телевизионни канала и три местни власти. Преди 2015 г. руската държавна телевизия VGTRK беше един от най-големите акционери със 16,9% от акциите.

[27]

Новият собственик на Евронюз възхвалява Путин в Twitter за интервенцията на Москва в Сирия

 

Новият собственик с основния пакет от акции в Евронюз Naguib Sawiris [28] заявява, че медията трябва да устои на натиска от страна на европейските политици, които призовават западните медии да се противоставят на пропагандата на Кремъл, ни съобщават от Гардиън / Guardian. В EurActive пишат обезпокоителна статия, в която се казва: „Има сериозни основания да се смята, че Евронюз, въприемана от милиона по света като телевизията на Европейския съюз се е превърнала в гласа на Москва [29]. Журналист от Евронюз казва пред EurActiv, че откритото критикуване на „смазваща“ външна политика на Русия към нейните съседи [30] или към Европейския съюз се избягва да се отразява от канала.

[31]

Няма никакво съмнение, че Кремъл се грижи за да запази влиянието си в Евронюз. Интересен факт беше разкрит и в лийковете от пощата на Фролов / FrolovLeaks. Това са данни от пощенската кутия на руския политик Кирил Фролов, вицепрезидент в Института за страните от ОНД и публикувани от международната разследваща общност InformNapalm, извлечени от хакерите активисти от Украинския Кибер Алианс / Ukrainian Cyber Alliance (UCA) [32]. Според един от емейлите в електронната пощенска кутия на Фролов, се е състояла неофициална среща между руския президент Владимир Путин и ръководителя на Евронюз за страните от ОНД – Walid Harfouch [33], чийто брат е Omar Harfouch, милиардер, медиен бизнесмен във Франция, и бившия външен министър на Франция – Philippe DousteBlazy, при генералния секретар за иновативно финансиране за развитие към ООН. В писмото се споменава, че делегацията е пристигнала в Москва за срещата, която е инициирана от страна на Русия и е потвърдена от президента. Четем в писмото, че “Членовете от тази организация Омар и Walid Harfouch, работят по международен информационен (медиен) проект”. Можем само да предполагаме какво точно руския президент дискутира с директора на Евронюз за страните от ОНД на тази среща.

[34]

Walid Harfouch беше вицепрезидент в украинската публична телевизия NTU, по времето, когато компанията подписа сделката с Евронюз за стартиране на украинската информационна служба през август 2011 г. [35] Въпреки това, през лятото на 2013 г., г-н Harfouch подаде оставката си в NTU и беше нает веднага от Евронюз и назначен като ръководител [36] в общността на независимите държави.

От август 2007 г. до февруари 2010 г. Walid Harfouch [33]е ръководител на международния отдел към прес-службата на кандидата за президент, а по-късно и президент на Украйна Виктор Янукович. Името му според Kyiv Post е в регистъра на партията на Янукович. [37] В статията се посочва [38], че Walid Harfouch е получил $10,000 долара през септември 2009 г. за статия за Янукович и още $9,530 долара са му възстановени през октомври 2009 г. за  “посещение от френски делегат” – според документите цитирани в Киев Поуст. Към момента Harfouch отказва да коментира по този казус.

Друг тревожен знак за Европа е, че Дмитро Фирташ / Dmytro Firtash, спорен украински магнат се превръща в новия спонсор на украинската редакция на Евронюз [35] през март 2015 г. Фирташ е съюзник на укриващия се про-руски президент на Украйна Виктор Янукович. През февруари 2017 г. съдът в Австрия разчисти пътя за екстрадирането на г-н Фирташ в САЩ за да се изправи пред американския съд в обвинения за корупция и измами. През 2015 г. г-н Фирташ беше арестуван във Виена по искане на американците и поставен под домашен арест. Европейската медия Observer тогава разкритикува това, подчетавайки, че “милиардера свързан с банки, газ и химикали е в тесни връзки с Кремъл и според изтекли данни от американски дипломати – в тесни връзки с руската мафия” [35].

Цялото това начинание се случва след като новото ръководство на украинската публична телевизия NTU прекратява договора си с Евронюз през февруари 2015 г., обосновавайки се че не е в състояние да продължи да изплаща 5,5 милиона евро на година. Това беше годишната цена на лиценза, според сделката подписана от предишното ръководство на NTU (Benkendorf и Harfouch [35]) с Евронюз през октомври 2010 г. NTU също така има и дълг от €10.8 милиона евро.  [39]

Европейският парламент изрази въмущението си от факта, че украинската служба на Евронюз е финансирана от Дмитро Фирташ, известен с поддръжката си за бившия украински президент Виктор Янукович и с бизнес връзките си с Русия. През 2016 г. Eвропейския парламент публикува доклад за манипулирането на информацията от Русия във връзка с Украйна [40]. В документа е повдигнат и въпроса „кой влияе на Евронюз“. “Съществуващите широкомащабни европейски медии са подложени на натиск, или заради финансови ограничения, или в случая със субсидирания Евронюз от ЕС – от връзки с про-руски интереси” – се казва в доклада. Добавено е и „нарастват опасенията за независимостта, или липсата на уведомяване, от страна на Евронюз“.

В доклада на Европейския парламент се казва, че “Информацията се оказва на централно място във връзка с кризата в Украйна, като някои анализатори дори я отнасят към т.н. „информационна война“ инициирана от Русия“. И се продължава: “Само няколко седмици преди сделката, Евронюз публикува благоприятно интервю с Фирташ [41]. Значителната липса от критични въпроси към Фирташ му даде възможността да представи политическите си възгледи, на което критиците му заявиха че „са звучали всякаш са били одобрени от руския президент Владимир Путин“.

В този контекст украинската сслужба на Евронюз беше затворена. До като конфликта между Украйна и Русия е в разгара си, руската служба на европейската медия си остава да излъчва пропагандата си [42]. Голяма група от журналисти инициира петиция до ръководството на Евронюз във връзка със съдбата на украинската редакция. Петицията беше подписана от журналисти от почти всички различни езикови редакции на медията. В петицията те изразяват недоволството си от факта, че ръководството на Евронюз, не е положило никакви усилия да се намери нов потенциален инвеститор за да се спаси украинската редакция. [43]

През февруари 2017 г. служители на Евронюз изпратиха oтворено писмо до вицепрезидента на Европейската комисия за единен дигитален пазар, Andrus Ansip [44], информирайки го за обстоятелствата, с които се сблъскват в работата си за медията. Притесненията сред служители се увеличават, в резултат на съкрашенията и зле дефинираните редакционни проекти, се казва в писмото. Европейската комисия обеща да „разгледа сериозно“ бъркотията около Евронюз. Ansip отговори, че [45] “напълно е съгласен” с това Европа да продължава да надига глас в подкрепа на ценностите си. И тук само напомняме, че през март 2015 г., Европейския съюз взе решение да започне своя собствена кампания срещу новата пропагандна война с Русия, което европейските лидери официално одобриха на срещата на върха.

И да обобщим: Русия свободна използва медиен ресурс, който е значително финансиран от данъкоплатците на Европейския съюз за да разпространява нейната гледна точка, която много често е открита пропаганда. В същото време Украйна загуби гласа си в Европа. Изправяйки се пред тази драматична ситуация Европейската комисия само изрази една вяла и слаба реакция, което разкри липсата им на решителност и бърза система за вземане на решения.

По отношение на въпроса за Евронюз – това е доказателство, че зрителите трябва внимателно да избират източниците си на информиране и да проверяват всички факти, които им се струват подозрителни и всякакви теми, които имат политическо влияние.

За да съществува балансирано мнение за важни събития и геополитически въпроси, зрителя трябва да получава достоверна информация. Но за да си добре информиран се изскват усилия в този свят с полуистини, фалшиви новини и държавно спонсорирана пропаганда.

Автор: Алекс Боск / Alex Bosk


informnapalm_logo_05 [46](CC BY 4.0) Информацията е подготвена специално за сайта InformNapalm.org. [47]Превод: Тервел Крумов. При копиране и използване на материала е задължително поставянето на линк към автора и нашия проект.