- InformNapalm.org (Български) - https://informnapalm.org/bg -

На мeдийните Искандери не им е весело: «Вести», «UBR», «Strana.UA» и «Украина. РУ» като лоби на Москва

Далеч преди военната инвазия в Украйна руските медии са били насочени към обработката на съзнанието на украинските граждани и разпространяването на информационни вируси. Дори и след анексирането на Крим и намесата в Донбас по-голямата част от руските проекти са продължили. Някои от тях са променили имената си, а най-ревностните пропагандатори са се преместили в Русия и сега излъчват от там. На преформатирането на проруските проекти повлия забраната на руските канали, излъчвани в Украйна. Вместо пряката и много «дебелата» пропаганда от времето на Кучма-Юшченко-Янукович, сега руските проекти са принудени да променят своите политики и методи с по-мека сила, имитирайки обективна журналистика.

Понякога в тези проекти участват наистина про-украински журналисти и те професионално си вършат работата. Но като цяло работата на такива проекти е изградена на «принципа Парето»: 80/20, т.е. 80% от информацията има неутрален характер, а останалите 20% − са руска пропаганда.

Хакерите активисти от общността «MadUkrop$_Crew» решиха да разкрият някои от тайните на про-руските проекти в украинското медийно пространство. Въз основа на данните, предоставени от тях, анализираме пощата на руския журналист Искандер Хисамов (пълен дамп на пощата може да бъде изтеглен от тук [1]).

Справка: Искандер Хисамов започва журналистика в Узбекистан, през 1990-те е бил принуден да се премести в Русия, където е работил в редица московски медии. След «Оранжевата революция» пристига в Къив, за да започне украинската версия на руското списание «Експерт», на което е бил ръководител до 2009 г.  Той е бил много активен в украинското медийно пространство и дори е бил в щаба на кандидата за президент Сергий Тигипко. Подпомагал е стартирането на украинската версия на руското списание «Репортер»,  работил е като водещ на телевизия UBR. Той се е преструвал, че е подкован в украинската политика и е симулирал активна дейност.

В Уикипедия [2] има много подробна биография на Искандер Хисамов, която е публикувана от неговите подчинени през 2015 г. с неговото съгласие и след личните му корекции:

[3]

След Майдана Хисамов недълго е работил в Украйна, след което се премества в Москва и в момента работи като главен редактор на сайта «Украина.РУ» − руски проект, създаден от държавната aгенция «Россия сегодня» (бившата − «РИА Новости»). Проектът транслира официалната позиция на Руската федерация по въпросите на Украйна.

Интересно е описанието на проекта:

«Ресурсът «Украина. РУ» трябва да се превърне в пълноценно информационно-аналитично издание, посветено на Украйна и фокусирано главно върху украинската публика.

В действителност, той поема нишата на опозициините медии. Поради местоположението в Русия «Украина.РУ» е свободна да излъчва алтернативна гледна точка на украинските събития и представлява позицията на милиони украински граждани, които са настроени приятелски към Русия.

В съзнанието на читателите на ресурса той трябва да се възприема като обект на украинското информационно пространство». (Описание на проекта на 04.04.2016).

[4]

Украинския журналист Игор Гужва активно е помагал на Хисамов при стартирането на нови проекти в Украйна. През 1990-те Гужва е работил в донецки издания, а от 2001 г. − в Москва, започвайки с политическия експерт Глеб Павловски, а след това в изданието «Експерт» заедно с Хисамов. След това той се връща в Украйна и става главен редактор на вестник «Сегодня» (собственост на Ринат Ахметов и неговата SCM).

Общуването на Хисамов с Гужва обхваща периода от 2009 г. и наброява почти 400 писма:

[5]

 

Най-активна комуникация се пада през 2013 г., когато Гужва отново е напуснал Украйна и се е опитал да започне кариерата си в Москва. Но в Москва никой не търси услугите на журналист като Гужва, а в Украйна за него се открили нови хоризонти на работа. Той става собственик на холдинга «Мултимедиа-инвест груп», който за кратко време учредява безплатния вестник «Вести», радио «Вести ФМ», седмичното списание «Вести», «Репортер» и телевизията UBR. Обикновенният журналист Гужва изненадващо се превръща в един от украинските медийни магнати и само малко хора могат да разберат, какъв е източникът на «летящият старт».

След закупуванено на сателитния канал UBR през юни 2013 г. Гужва става негов изпълнителен директор. Той веднага поканва в екипа си и своя стар приятел Хисамов, който става водещ на предаването «Итоги недели».

[6]

Между другото, интересни са цифрите относно финансирането на руските проекти. През 2013 г. неизвестен канал с малобройна зрителска аудитория е плащал на Хисамов около 50 хиляди гривни на месец. От какво печелят такива канали?

Шест месеца по-късно продуцента на канала UBR Сергей Логунов хвали с първите успехи на канала − все още няма голяма аудитория, но е необходимо да се оправдае пред руските си спонсори.

[7]

Но въпреки това новинарския канал няма успех. През лятото на 2013 г. украинските власти изпращат предупреждение [8] на този канал за пропагандиране на руски тероризъм в ефир.

През 2015 г. Хисамов работи като главен редактор на «Радио Вести».

Приложена е извадка от заплатите по проекта «Вести. Репортер» за 2013 г.

[9]

Проектите на Хисамов също се опитват да печелят от реклама, но най-често в брой:

[10]

(Тук, сигурно, се води разговор за неговия аналитичен център «Экспертный совет»).

Сменят се проектите, и заедно с тях се променя и Хисамов:

[11]

През 2015 г. той решава да участва в един друг проект − този път, за да се вземат предвид всички грешки на старата пропагандни медии, като UBR и «Вести». През февруари 2016 г. се появи проект «Strana.UA» − друг новинарски портал, под ръководството на Искандер Хисамов.

[12]

И в този проект дълго време работи на принципа 80/20, но ушите на Кремъл се виждаха доста ясно.

На 5 март 2016 г. Хасимов моли Гужва да го уволни. Очевидно, такъв развой на събитията обърква дори Гужва и той доста се забавя с връщане на трудовата книжка.

[13]

Въпреки това, скоро Хисамов е начело на руския правителственен проект посветен на Украйна, на сайта «Украина. РУ» − задачките са същите, съдържанието е същото, само сега има нова възможност и тя е официално в Русия.

Веднага след напускането на телезизията, Хисамов започна да наема журналисти от Украйна:

[14]

И всеки разбира с каква насока ще се пише за Украйна:

«И още. Очевидно е, че тази работа е свързана с позицията на публично изразяване. Честно казано, има опасения, че много активната пропагандна дейност на сайта от моето име ще ми затвори възможността да се върна в Украйна. Ако има такава критика (предполагам, че работата на сайта ще бъде въз основа на интелектуална критика) се излъчва от сайта в Украйна − това би било добре. Но от сайта в Москва … имайки предвид, колко бързо се разпространява информацията – това може да се превърне в проблем за мен. Възможно е, вие да разсеете страховете ми».

Нямаме никакви илюзии, че журналистите са доста цинични хора (или по скоро цЕнични), и много добре знаят, какво ще предстои за тях.

В украинското медийно пространство един след друг се появяват проекти, в които  работят ярко изразени про-руски журналисти. Някои от проектите работят много «дебело», други се опитват да имитират обективност. Такива проекти винаги имат много добро финансиране и могат да правят каквото си поежлаят. Остава въпросът: защо подобни проекти все още работят в Украйна?

Материалите бяха предоставени от представители на украинската общност «MadUkrop$_Crew» на ексклузивна основа. InformNapalm не носи отговорност за първоизточника, методите на събиране и извличане на информацията от хакерите активисти – ние само анализираме данните.

informnapalm_logo_05 [15](CC BY 4.0) Информацията е подготвена специално за сайта InformNapalm.org.  [16]Превод: Галина Р. При копиране и използване на материала е задължително поставянето на линк към автора и нашия проект.