- InformNapalm på norsk - https://informnapalm.org/no -

Hvor mye Russlands informasjonskrig koster

Den internasjonale frivilliggruppen InformNapalm presenterer interessante analytiske data som er produsert av Vyacheslav Gusarov som er sikkerhetsekspert hos organisasjonen «Information Resistance [1]», en gruppe som avslører hvor mye ressurser Russland årlig tilbringer på sin informasjonskrigføring, spesielt mot Ukraina.

For et år siden gjorde den amerikanske kongressmannen Dan Mike en sensasjonell uttalelse. Han sa at Putin har brukt mer enn $ 9 milliarder i formidling av informasjon for å diskreditere Ukraina. Ifølge kongressmannen bruker den russiske presidenten propaganda mot både Ukraina og Vesten. Russlands krig mot Ukraina gjennomføres delvis med tradisjonelle våpen som maskingevær, stridsvogner og kanoner. Informasjonsdelen av den russiske aggresjonen gjennomføres bak kulissene.

I vår forrige analyse [2], uttalte vi ikke hvor mye av Russlands support som er knyttet til informasjonsspredning i Donbass, der komponenter som elektronisk krigføring, radioforstyrrelser og eliminering av signaler, kostnader offsettrykk- og utstyr, systemkomponenter som sender automatiske meldinger med provoserende SMS til ukrainske soldater er inkludert. I denne analysen rapporteres Russlands samlede kostnader for krigen i Donbass.

En video om Russlands hybridkrig i Donbass forteller om hvordan informasjon blir forvrengt, hvordan løgn blir publisert, hvor Russiske statsapparatets ulike avdelinger arbeide sammen for å gli inn i det okkuperte området.

Men først noen enkle klausuler

I den russiske informasjonsvirksomhet som drives i Ukraina, brukes hele spekteret av Russlands verktøy. Vi kan ikke utelukke muligheten for at vi gikk glipp av noen detaljer, fordi mangfoldet av verktøyene er ganske bred. Vårt mål er å analysere det totale bildet av den russiske informasjonskrigen som føres i det okkuperte Donbass. Vi diskuterer også fremveksten av informasjonsoperasjoner i Europa.


Vi begynner med den militære hjelpen til russiske terrorist-tropper i Donbass og utstyr for elektronisk krigføring som blitt observert i Donbass.


Hvor mye Russlands informasjonskrig koster [3]


Multifunksjonelle Rtut-BM

Rtut-BM-komplex [4] [3 enheter] for elektronisk krigføring [Kode: 1Л262Э – for å forstyrre kommunikasjonssignaler og for å beskytte personale og utstyr fra artillerigranater som er utstyrt med radiostyrte sikringer i området 95-420 MHz].

Kostnad: 70 millioner rubler hver.


Multifunksjonelle Krasukha-4

Krasukha [5] 4-wideband, komplekse for elektronisk krigføring [Kode: 1РЛ257 – nøytraliserer [LEO] spionsatellitter i lav bane rundt jorda, bakkebaserte radarer, signaler fra droner, luftbårne radarsystemer mellom 150 til 300 kilometer. Systemet kan også forårsake skade på fiendens EW-systemer og kommunikasjon.

Kostnad: 258 millioner rubler hver.


Borisoglebsk-2

Borisoglebsk-2 [6] komplekse for elektronisk krigføring [Kode: РБ-301Б – Spaning- og filtrering av HF og UHF-signaler, terrestriske- og luftfartøyers radiokanaler, mobile terminaler og bærbare radioen i området 1,5 MHz-1000 MHz].

Kostnad: 500 millioner rubler hver.


Radio ESM systemer «Torn [7]»

Kostnad: 100 millioner rubler hver.


Drone Orlan-10

Orlan-10 [8] er basert på Leer-3 system for elektronisk krigføring for å jamme GSM-nettet.

Kostnad: 336 millioner rubler hver.


Hjelp til psykologisk krigføring i Donbass

Propagandabrosjyrer [9], flygeblad og aviser [10].

Kostnad: 10 millioner rubler per år.


Støtte til pro-russiske ideologiske bevegelser i Donbass

Free Donbass, Republic of Donetsk, Oplot, World of Luhansk, Novorossiya, South-East, Economic Union of Luhansk og andre.

Kostnad: Ca. 80 millioner rubler per år.


Støtte til regionale pro-russiske medier


TV-kanaler

TV Luhansk-24, Novorossiya TV, 1st Republican TV Channel, Oplot TV, Union DNR, AR-TV.

Kostnad: Ca. 180 millioner rubler per år.


Web-baserte nyhetskanaler

First Republican DNR TV, Informbureau, Patriotic Forces of Donbass, News-Front og andre.

Kostnad: Ca. 5 millioner rubler per år.


FM-radio

Radio Novorossiya, Radio DNR.

Kostnad: Ca. 5 millioner rubler per år.


Relépakker for føderale TV-kanaler og radio

Kostnad: 2 millioner rubler per år.


Trykte aviser

21st Century, Municipal Newspaper, People’s Voice og andre.

Kostnad: Ca. 1 million rubler per år.


Elektroniske medier

Lugansk-online.info [11], Novorosinform.org [12], Komitet.net.ua, DNR.today, Rusvesna.su og andre.

Kostnad: Ca. 1 million rubler per år.


Det er lett å regne ut den russiske føderale budsjettets årlige utgifter for informasjonsoperasjoner for å støtte separatisme i det okkuperte Donbass. Kostnad: Ca. 274 millioner rubler per år [$ 5.5 millioner].


Våpen og utstyr

Kostnad for krigsvåpen importert fra Russland til Ukraina: 1.4 milliarder rubler [$ 25 millioner].

Dessuten fører Russland en informasjonskampanje i Vesten. Dette demonstrerer Kremls intensjoner om å danne en prorussisk publikum i Europa, og bruke den som en plattform for sine egne utenrikspolitiske interesser i fremtiden.


Formidlingsverktøy


Den all-russiske kringkasteren State Television

Russia-1, Russia-2, Russia-24, RTR Planet, Euro News. Internett-prosjekter som Russia, Vesti.ru, Strana Druzey, Digitalrussia.tv, Strana.ru og andre brukte i 2014 52.9 milliarder rubler [$ 1.3 milliarder].

For noen måneder siden lansertes med støtte av all-russiske kringkasteren «State Television [13]» og «Radio Broadcasting Company» en krimtatarisk radio og TV-stasjon på den okkuperte Krim-halvøya. Selskapet omfatter TV-gruppen Millet og Radio Vatan Sedası.

Ifølge omtrentlige anslag, er estimert budsjett for «State Television» og «Radio Broadcasting Company» i 2015 om lag 55 milliarder rubler, hvorav 12.2 milliarder rubler vil bli brukt på prosjektet [13] for «dannelsen av en objektiv bilde av Russland i utlandet». Ytterligere 3.5 milliarder rubler blir brukt på internasjonale sendinger.


Nyhetsbyråer med TV og radiokringkasting

Det internasjonale nyhetsbyrået Rossiya Segodnja [14] [RT], video nyhetsbyrået Ruptly, International Web Studio Sputnik, RIA Novosty, Ria.ru og andre har økt sine utgifter med 41 prosent [15] sammenlignet med 2014. Dette er knyttet til åpningen av RTs London-kontor og lanseringen av RTs dag-og-nattsendinger på tysk og fransk. Dessuten overtok Rossiya Segodnja [RT] radiostasjonen Voice of Russia som nå, ifølge offisielle data er inkludert i RIA Novosti-gruppen.

I 2014 var budsjettet for Rossiya Segodnja [RT] ca. $ 500 millioner.

I 2014 var budsjettet for nyhetsbyråene RIA Novosti [16] og Sputnik [16] ca. $ 4.5 millioner.

I 2015 blir det projiserte budsjettet for det internasjonale nyhetsbyrået Russia Today [17] [RT] $ 650 millioner. Dette, i henhold til forskjellige rapporter.


Russlands First Channel

First Channel [18] TV eier First Baltic Channel i Latvia [PBK Latvia], Estland [PBK Estland] og Litauen [PBK Litauen]. I tillegg finns det en avtale med det svenske selskapet SES, der First Baltic Channel i Latvia betaler for overføringen av signaler via satellitt og forbindelsen til de baltiske statenes kabel-TV-nett. For dette tildeltes Russlands første kanal $ 150 millioner fra budsjettet i 2014. I budsjettet for 2016 er samme beløp bevilget, pluss ytterligere en finansiering på 3.5 milliarder rubler [$ 64 millioner] for å kompensere for prisforskjellen på den svake rubelkursen.


Gazprom-Media Holding

Finansieringen av Gazprom-Media [19] Holding skjer gjennom Gazprom Corporation.

TV-kanaler: NTV, TNT, NTV Plus. Radiostasjoner: City-FM, Echo Moskvy, Avtoradio, 101.ru, Seven Days, NTV Kino, Central Partnership, Rutube.ru, Now.ru og andre.

Gazprom-Media ekspanderer nå gjennom å lansere nye kanaler [20]. Det er beregnet at den årlige finansieringen kan være rundt $ 300 millioner.


National Media Group

National Media Group [21] har posisjonert seg som en privat mediekonsern.

Selskapet består av TV-kanalene: Fifth Channel, REN TV, LifeNews. Nyhetstedet Izvestia, LifeNews.ru og Russian News Agency.

Virksomheten er finansiert gjennom sine støttemottakere [selskapene] Sogaz, Bank Rossija og Surguntneftgaz. TV-kanalen LifeNews eies til 49 prosent av National Media Group og mottar også støtte fra selskapet Surgutex. Det er anslått at den årlige finansieringen for National Media Group ikke kan være mindre enn $ 300 millioner.


Russland utover overskriftene

«Beyond the Headlines [22]» er en internasjonalt publiseringsprosjekt av Rossiyskaja Gazeta som med jevne mellomrom er publisert i trykt form og med elektroniske supplement til verdens mest kjente magasiner på 16 ulike språk.

The Washington Post [USA], The New York Times [USA], The Daily Telegraph [UK], Le Figaro [Frankrike], Süddeutsche Zeitung [Tyskland], The Economic Times [India], Folha de Sao Paolo [Brasil], La epubblica [Italia], JoongAng Ilbo [Sør-Korea], China Business News [Kina] og andre.

Finansieringen av prosjektet Rossiyskaja Gazeta og kan være ca. $ 10 til 12 millioner. Totalt bruker Kreml $ 2 milliarder 626 millioner på informasjonsspredning i media.


Russiske sosiale nettverk

Russiske verktøy for nettverkskommunikasjon spiller en stor rolle i formidlingen av informasjon.

Russiske sosiale medier: Odnoklassniki [23], VKontakte [23], Moi Mir [23], Mail.ru Agent [23]har ICQ [23] blitt fullt innlemmet i det russiske Internettselskapet Mail.ru-gruppen. Med andre ord, en sosial web-plattform opprettet under samme tak. Mail.ru-gruppen er kontrollert av den russiske oligarken Alisher Usmanov [24], som har 45 prosent av aksjene. Han har tette bånd til Kreml.

Den estimerte finansieringen for den russiske sosiale online-plattformen kan være opp til $ 50 millioner.


PC-programvare og nettverk

Kremls innflytelse gjennom PC-programvare og nettverk blir utført av en rekke kjente grupper.

Kaspersky Lab [25] fungerer den russiske etterretningstjenestens [FSB] interesse gjennom aktive tiltak [26] på internett.

Prosjektet CyberBerkut er en gruppe russiske hackere som laster opp og sprer hacker-programmer på internett. Ifølge flere kilder er organisasjonen egentlig et FSB-prosjekt [27].

De særskilte grenene av digital sikkerhet i FSB, innenriksministeriet, forsvarsministeriet og andre byråer finansieres av sine egne strukturer.

Spredning av informasjon og innflytelse gjennom PC-programvare og nettverk koster ca. $ 132.4 millioner per år. Estimert kostnad for de russiske hackere kan være ca. $ 100 millioner per år.


Troll og praksisen trolling

Russland driver en omfattende aktivitet med trolling-organisasjoner [28] som gjennomfører nødvendige tiltak på sosiale nettverk. Disse kontorer er lokalisert i ulike regioner.

Landsbyen Olgino [Sankt Petersburg], landsbyen Yablonovsky [Republikken Adygia], landsbyen Perekatny [Republikken Adygia], landsbyen Zeleny [Nizjnij Novgorodregionen], byene Belgorod, Rjazan, Khabarovsk, Kaliningrad og andre. Den mest kjente av disse bedriftene er Internet Research Ltd. i Sankt Petersburg. Gjennomsnittlig lønn er ca. 3000 rubler.

Russland har 3 000 operatører som jobber med sosiale nettverk. Kostnad: Ca. 1.8 milliarder rubler [$ 32.4 millioner].


Opinionspåvirkning og analyse

Den russiske systemet av opinionspåvirkning er representert av VCIOM [29], Eurasian Monitor [30], Obshhestvennoe Mnenie [31], The Levada Centre [32] og andre. Disse organisasjoner danner grunnlaget for modellering av offentligheten gjennom resultater av samfunnsforskning.

VCIOMs aktiviteter og strukturer har blitt observert i Ukraina, spesielt under forberedelsene til folkeavstemningen etter anneksjonen av Krim i 2014. For å gi et skinn av troverdighet i meningsmålingene, grunnla en VCIOM en fiktiv institusjon [33] ved navn «Krymskij Respublikanskij Institut Politicheskih i Sociologicheskih issledovanij». Det ble henvist til denne fiktive institusjon da kunngjøringen av folkeavstemningen skulle offentliggjøres.

Folkerepublikken Donetsk har åpnet to sosiologiske forskningssentre med samme navn, «Osobyj status [34]», som dikterer meningen i de okkuperte områdene. Aktivitetene av disse russiske entiteter som dikterer opinionen ar gjentatte ganger blitt observert også i utlandet, gjennom publisering av forskningsresultater i lokale medier.

Kremls budsjett for å gjennomføre «skreddersydde sosiale undersøkelser» i de okkuperte områdene oppnår totalt ca. $ 100 millioner per år.

Rossotrudnichestvo

Den sosiale og nasjonale utenlandske innflytelsen skjer i hovedsak gjennom Føderale byrået for Samveldet av uavhengige stater «Rossotrudnichestvo [35]» som samarbeider med landsmenn som bor i utlandet. «Rossotrudnichestvo» har regionskontorer i 80 land.

Rossotrudnichestvo er en avdeling av det russiske utenriksministeriet. Ifølge offisielle data [36] har «Rossotrudnichestvo» mottatt nesten $ 33 millioner for 2015. Det må derfor antas at kostnadene for 2014 har vært like. Som for 2015 har regjeringen også økt støtten [37] til et prosjekt som tar sikte på å fremme det russiske språket. Økningen er 2 milliarder rubler [$ 36 millioner].

Sivile foreninger og offentlige stiftelser

Arbeidet med å formidle en positiv holdning til Russland i utlandet utføres av sivile institusjoner. Dette gjelder også arbeide for et gunstig forretningsklima. Dette oppnås gjennom aktiviteter der statlige stiftelser fungerer som offentlige organisasjoner. Oppgaven er å gjøre det utenlandske publikum fortrolig med russisk kultur, historie og politikk.

Russkiy Mir Foundation

Den viktigste er «Russkiy Mir Foundation [37]», som arbeider for å markere russisk historie, språk og kultur over hele verden. Grunnleggerne av stiftelsen er det russiske utenriksministeriet og ministeriet for utdanning og forskning.

Det årlige budsjettet for stiftelsens virksomhet er 750 millioner [38] rubler, pluss finansieringen for Internett-TV og radiostasjonen Russkiy Mir med 10 millioner [39] rubler [$ 15.2 millioner].

Alexander Gorchakov Public Diplomacy Fund

«Alexander Gorchakov Public Diplomacy Fund [40]» arbeider for å bedre bildet av Russlands utenrikspolitikk. Stiftelsen ble grunnlagt av det russiske utenriksministeriet. Organisasjonen støtter media og elektroniske informasjonsressurser i utlandet gjennom å gi økonomisk støtte til utenlandske nasjonale organisasjoner. Stiftelsen støtter aktivt prosjektet «Public Diplomacy [41]» som har blitt lansert i post-sovjetiske land.

Årsbudsjettet for stiftelsen er 55 millioner [42]rubler [$ 1.1 millioner].

Russian Council of Foreign Affairs

Den ikke-statlige organisasjonen «Russian Council of Foreign Affairs [43]» arbeider med utenrikspolitikk og internasjonale relasjoner. Organisasjonen ble grunnlagt av Utenriksministeriet og ministeriet for utdanning og forskning, «Russian Academy of Sciences», «Russian Union of Industrialists and Entrepreneurs» og nyhetsbyrået «Interfax». Dette er en av Russlands verktøy for offentlig diplomati og «myk makt» i Europa og verden. Hovedoppgaven for rådet er å teste det sosiale klimaet mellom elite og publikum i favør av Russlands politikk.

Årsbudsjettet for «Russian Council of Foreign Affairs» er ca. $ 5 millioner.

Historical Perspective Foundation

Den ikke-statlige organisasjonen «Historical Perspective Foundation [44]» ble etablert for å finansiere den amerikanske [New York] og den europeiske grenen [Paris] av «Institute of Democracy and Cooperation». Instituttets virksomhet er fokusert på å spre den russiske ideologien og hjelpe Russland å gjennomføre sin utenrikspolitikk i spørsmål om internasjonale relasjoner, geopolitikk, historie og media.

Årsbudsjettet for stiftelsen er ca. $ 3 millioner.

Dermed er Moskvas årlige kostnaden for aktiviteter i sosialt og nasjonalt utenlandsk innflytelse ca. $ 390.3 millioner.

Nasjonalistiske og ultra-radikale bevegelser

Russland påvirker den utenlandske publikum gjennom nasjonalistiske og ultra-radikale bevegelser. Dette gjøres for å skape en kanal for kommunikasjon mellom Kreml og ledelsen av spesielle europeiske sosio-politiske organisasjoner.

Disse er: National Front [Frankrike], UKIP [Storbritannia], BNP [Storbritannia], AFD [Tyskland], Jobbik [Ungarn], Latvijas Krievu Savienība [Latvia], Ataka [Bulgaria], Forza Italia [Italia] og andre. Mange av disse partiene har sine egne representanter i de nasjonale parlamenter og Europaparlamentet. Kreml ikke bare finansiere deres aktiviteter og valgkamper, men også deres mediebyråer, aviser og fjernsyn.

Motorsykkelbevegelser

Til Kremls mottakere av budsjettmidler finnes også den russiske motorsykkelbevegelsen som er ledet av den Moskva-baserte organisasjonen «Night Wolves». Deres åpenbare mål er å finne likesinnede i utlandet og å skape nye kanaler for formidling av Russlands politikk.

Ifølge grove estimater koster «Night Wolves» minst $ 200 millioner.


Sammendrag

For å gjennomføre sine informasjonsoperasjoner benytter Moskva et komplett utvalg av verktøy for informasjonskrigføring. Alt fra soldater og militært utstyr i Donbass, og «myk maktverktøy» på utenlandsk publikum gjennom media, stiftelser eller motorsykkelbevegelser.

Følgelig kan det antas at Russland årlig bruker $ 3.5 milliarder for å gjennomføre sine informasjons- og propagandakampanjer. Hvis vi går tilbake til hva den amerikanske kongressmannen Dan Mike mente med en kostnad av $ 9 milliarder som Russland har investert på informasjonskrigen i Donbass, så faller det meste på plass. Den russiske propagandamaskinen har gått i ekstreme-modus i det okkuperte området de siste tre årene.

Informasjonen om Russlands påståtte budsjettkutt til «mediestøtte» for 2016 bør bli sett på som banal populisme. Hvis Kremls informasjonsmaskiner allerede er i gang, er det rett og slett umulig å plutselig stoppe dem. Kreml har en løsning på dette og det er å flytte lytte tidspunktet for fullføring.


CC BY 4.0 – Viacheslav Gusarov, ekspert på informasjonssikkerhet, «Centre of Military-Political Studies» [CMPS]. Ved opptrykk eller gjenbruk av materialet er en aktiv link til forfatteren og vårt prosjekt [45] obligatorisk.

Kilde: Sprotyv.info [1]