- InformNapalm på svenska - https://informnapalm.org/sv -

Gazprom ger Zatulin 2 000 000 USD per år för subversiva aktiviteter i Ukraina

En av “ryska världens” mest aktiva ideologer är Konstantin Zatulin, en medlem av statsduman och Rysslands regeringsparti (Enade Ryssland). Han har huvudansvaret för förvaltningen av det ideella “Institutet för CIS”.

Sedan 1996 har institutet arbetat för att främja Rysslands intressen utomlands. Ett typiskt exempel på Rysslands “mjuka makt” under omslaget av en icke-statlig organisation.

Ukrainas Cyberallians ger InformNapalm filer

InformNapalm lanserar en serie publikationer om det ryska ideella “Institutet för CIS”, dess verksamhet, företrädare, finansieringsmekanismer genom Gazprom, intressen och dess subversiva verksamhet i Ukraina.

Den samverkande gruppen Ukrainian Cyberalliance [1] (UCA) och CyberHunta [2] har överlämnat en ett antal filer och dokument som hämtats från “Institutet för CIS” till det internationella underrättelsekollektivet InformNapalm för vidare analys. Hackningen av e-brevlådor som hör till institutets personal följer artikeln om Alexander Usovskiy (del 1 [3], del 2 [4]) som organiserade de senaste pro-ryska och anti-ukrainska provokationerna i Östeuropa, särskilt i Polen. Dessa material bekräftar de interna mekanismerna för ryska subversiva verksamheter och propaganda i EU.

Institutet för CIS och Gazprom

För det första bestämde vi oss för att undersöka institutets finansiering. Det visade sig att den icke-statliga organisationen opererar på bekostnad av det statligt ägda ryska företaget Gazprom.

Vi lyckades hitta ett godkänt om avtal, nr. ГПЭ-10 / 12–2015, från och med den 10 december 2015 mellan OOO Gazprom Export (generaldirektör Elena V. Burmistrova) och det ideella “Institutet för CIS”.

Enligt detta avtal skulle Konstantin Zatulins organisation erbjuda informations- och analystjänster. Utbudet av “tjänster” skulle omfatta alla evenemang som organiseras av “Institutet för CIS”, därtill skrivandet av analytiska anteckningar om ämnen, som till synes är helt orelaterade med gasindustrin.

Nedan följer texten enligt layouten av källan:

Gazproms medel har täckt Zatulins utredare för följande frågor:

Några av pengarna har gått till underhållet av institutets hemsida, materik.ru, där analytiska material har publicerats. Medarbetare vid institutet har deltagit i och organiserat flera konferenser om frågor [5] kring Ukraina och länderna i Shanghai-samarbetsorganisationen, SCO. Dessutom har Gazprom finansierat en filial av “Institutet för CIS” i Kiev, vars existens är verkligen överraskande.

Gazprom och Zatulin

Detta anti-ukrainska analyscenter i Ukraina kostar Gazprom 126 miljoner rubel om året. Detta kommer att bli nästan 2 miljoner dollar per år.

Kanske att detta bara är ett initiativ från OOO Gazprom Exports sida och att moderbolaget inte är medvetet om det? Zatulin har skickat en officiell blankett med begäran om godkännande av 2017 års budget till Gazproms vicepresident Aleksej Miller, som sade: “Burmistrova har redan godkänt det”.

Gazprom till Zatulin för subversiva aktiviteter i Ukraina [6]

Dessutom har den årliga budgeten för verksamheten i Ukraina ökat till 134 miljoner rubel. Sannolikt beslutade Zatulin att ta hänsyn till den officiella inflationen på 6,42% [7].

Redaktörens anmärkning: Det ursprungliga avtalet undertecknades i oktober 2015 med förlängning varje år. Förnyelsedokumenten blev uppenbarligen avslutade i september. Och det var i september som 2016, den årliga inflationen beräknades till 6.42% [7] enligt den ryska [7] statistikbyrån.

Bidrag

Man kan anta att Zatulin spenderar alla dessa miljoner på att organisera flera konferenser och projekt, men de upptäckta rapporterna ger en helt annan bild.

Vid genomförandet av projektet “Den senaste människans historia på Krim” bad Zatulin chefen för presidentens offentliga projektförvaltning, P. S. Zenkovich, om hjälp till att lösa ett problem med en givare: “Kunskapsstiftelsen”. Tydligen kunde Zatulins institut inte leverera ett projekt i tid och torde därför få betala tillbaka 600 tusen rubel, även om projektet redan hade förbrukat 4,4 miljoner rubel.

Gazprom till Zatulin för subversiva aktiviteter i Ukraina [8]

Det visar sig att i sammanlagda bidragsbeloppet 2016 från “Kunskapsstiftelsen” var fem miljoner rubel. Vi hittade en bidragsansökan från juli 2015.

Kunskapsstiftelsen [9] Kunskapsstiftelsen [10]

Dessutom verkar det som att dessa två icke-statliga organisationer aktivt samarbetar. “Kunskapsstiftelsen” betalade till exempel ytterligare 4 miljoner rubel för organisationen av den internationella konferensen: “På det andra spåret. Samhällets roll och diplomati i vidareutveckling och expansion av Shanghai-samarbetsorganisationen”.

Kunskapsstiftelsen [11]Kunskapsstiftelsen [12]

Det vore intressant att veta vem som står bakom “Kunskapsstiftelsen” som ger miljoner till Zatulin?

Den ryska frågan

Förutom analysinstitutet har Zatulin också egna TV-program som heter “Den ryska frågan” på TV-kanalen C. Detta är en B-kopia av Kiselyov och Solovyovs kända TV-program, som hjälper till att konsumera en hel del av Gazproms medel. TV-produktion har sponsrats av Gazprom i många år. Den uppskattade kostnaden som Gazprom betalar för 20 program per år är fem miljoner rubel.

TV-produktion har sponsrats av Gazprom [13]

Medarbetare i Zatulins “Institutet för CIS” deltar i produktionen av programmen, men här fungerar de som journalister. Bilden visar chefen för institutets presscenter, Ivan Skorikov, som journalist i TV-programmet “Den ryska frågan”.

Ivan Skorikov, som journalist [14]

Men officiellt är det företaget OOO “Den ryska frågan”, som undertecknade ett avtal med TVC för produktion av program för 700 tusen rubel per avsnitt. Tidigare var priset 800 tusen rubel.

OOO "Den ryska frågan" [15]

Detta är märkligt, eftersom TVC samtidigt säljer rätten att sända detta program på regionala kanaler för en bagatellsumma. Till exempel har TV-bolaget “NTS” i Sevastopol köpt in programmet för 5000 rubel per avsnitt.

TV-bolaget "NTS" i Sevastopol [16]

Detta är märkligt, eftersom TVC samtidigt säljer rätten att sända detta program på regionala kanaler för en bagatellsumma. Till exempel har TV-bolaget “NTS” i Sevastopol köpt in programmet för 5000 rubel per avsnitt.

En ganska ovanlig kommersiell handling. Gazprom ger miljontals rubel för propagandaprogram och den kommersiella TVC-kanalen betalar nästan en miljon rubel för varje episod och ger slutligen rätten att sända program för en bagatellsumma? Eller behöver verkligen Gazprom sända TV-programmet “Den ryska frågan” och till vilken kostnad? Man kanske undrar hur mycket Dmitriy Kiselyov får från den ryska budgeten?

Oväntade resultat

Genom att hålla sådana investeringar i Zatulin och hans strukturer i åtanke förväntades vi också se höga löner för de anställda vid “Institutet för CIS”. Vi hade fel. Lönerna är cirka 40–65 tusen rubel per månad.

Men ibland vill anställda vid institutet leva bra. Vi hittade ett köpeavtal för en lägenhet i Förenade Arabemiraten under namnet Alexandra Dokuchaeva, chef för Diaspora och Migrationsavdelningen. Avtalet gällde ett köp av en lägenhet på 87.9 kvadratmeter i Ajman (Ajman Pearl Project, Building B5, Apartment 08), som undertecknades 2013. Transaktionen skulle ha uppgått till 142,370 USD.

[17] [18] [19] [20] [21] [22]

[23] [24]

Dessutom har vi hittat dokument rörande inköp av en annan lägenhet i samma komplex (Ajman Pearl Project, Building B5, Apartment 07A) på 34 kvadratmeter för 79,329 USD.

År 2016 avslutades kontrakten.

Dessa överföringar av hundratusentals dollar är ganska konstiga för en vanlig anställd hos Zatulins ideella organisation. Kanske han som medlem av statsduman helt enkelt inte ville visa att han hade fastigheter utomlands? Tanken är intressant, men vi lämnar denna fråga till ryska antikorruptionsutredare. Bloggare [25] har redan skrivit om den deklarerade lägenheten som Zatulin och hans fru äger i Spanien.

I nästa del av denna analys kommer vi att lyfta fram vad institutets anställda gör och vilka ansvarsområden Konstantin Zatulins har.

Ansvarsfriskrivning:

Alla bevis har lämnats till InformNapalm av hacktivister från Ukrainas Cyberallians för analys och bearbetning. InformNapalm har inget ansvar för ursprunget av informationen och källorna.


Materialet har utarbetats av Cyril Mefodiev.

InformNapalm på Twitter [26]Detta material [22] är särskilt framtaget för InformNapalm [27] och får återges enligt Creative Commons (CC-BY).

Vid all återgivning skall källan anges med länk till materialet. Vi uppmuntrar våra läsare att aktivt dela våra publikationer [28] på sociala nätverk. Den breda allmänhetens kännedom är avgörande för att förstå krigets verklighet.