- InformNapalm.org (Українська) - https://informnapalm.org/ua -

Російські ЗМІ розігнали «зраду» про засудженого льотчика, який розбив Су-27

Моніторинг російських медіа може бути веселим і пізнавальним, якщо звертати увагу на всі деталі. Вчора, 3 травня, за один день у Сирії впав російський винищувач Су-30СМ [1] і перекинувся російський самохідний зенітний ракетно-гарматний комплекс Панцир-С1 [2]. Ці новини надихнули волонтерів InformNapalm на пошуки нових інцидентів і надзвичайних подій в армії країни-агресора і сьогодні, 4 травня. Та ми натрапили на незбагненне. А саме: новини про обговорення льотчика Балтфлоту за розбитий Су-27, які під час перевірки виявились маніпуляцією топових російських новинних агентств.

Читачі давно звикли до того, що російські ЗМІ створюють фейки і маніпулятивні матеріали про події в Україні, і цим за останні 4 роки нікого не здивуєш. Але сьогодні «зрада», що ґрунтується на перекручених даних, з’явилась на сторінках провідних російських видань.

Отже, сьогодні, 4 травня, сайти Lenta.ru, Взгляд.ru, Life.ru та багато інших з покликанням на публікацію видання Калінінград.Ru поширили повідомлення про засудження російського льотчика, який розбив Су-27, до 2 років позбавлення волі умовно.

«Пілота військової частини в Черняховську (Калінінградська область) засудили за пошкодження винищувача Су-27. Його засудили до двох років позбавлення волі умовно з випробувальним терміном 2 роки, повідомляє «Калінінград.Ru» з покликанням на прес-службу військового слідчого управління СКР по Балтійському флоту. «Допущене льотчиком порушення правил польотів призвело до виведення повітряного судна з ладу і завдало Міноборони Росії матеріальних збитків на суму 27 042 978 рублів», — зазначили у відомстві. Військовослужбовець, уточнює видання, частково розкаявся. Під час винесення вироку суд врахував, що він ніколи не притягувався до кримінальної відповідальності і його завжди характеризували позитивно. Слідчі встановили, що рік тому під час посадки пілот спробував випустити гальмівний парашут, але помилково прибрав шасі. У результаті повітряне судно вдарилось носовою частиною фюзеляжу об штучне покриття злітно-посадкової смуги».

[3] [4] [5]

Ми, звісно, могли б взяти всі ці новини і передрукувати як ще одну «перемогу», висміюючи долю російського пілота. Але ми не шукаємо легких шляхів, а шукаємо достовірні факти, і під час перевірки даних помітили такі деталі:

  1. Всі російські ЗМІ, які передрукували новину, покликаються на публікацію видання Калінінград.Ru від 29.03.2018 (архів [6]).
  2. 03.2018 видання «Погляд» (рос. «Взгляд») вже писало, що суд задовольнив апеляцію захисту, вирок суду першої інстанції скасовано, а справу направили на перегляд (архів [7]).
  3. Але 04.05.2018 той самий «Погляд» та низка інших новинних ресурсів пишуть, покликаючись на Калінінград.Ru від 29.03.2018, що льотчика засудили. До речі, через кілька годин «Погляд» прибрав цю новину з сайту, а інші російські ЗМІ – ні. Тому можна припустити, що саме цей портал є ініціатором вкидання перекрученої новини.
  4. У новині від 4.05.2018 не названо ім’я пілота, хоч в радніших публікаціях від 30.03.2018 воно фігурує. Це старший лейтенант Морської авіації Балтійського флоту Сергій Нефьодов.

Російське видання «Погляд», найімовірніше, залучене до інформаційної кампанії лобіювання інтересів захисту цього офіцера, бо випустило цілу серію матеріалів про те, як «недовченого військового льотчика перетворили на злочинця» [8] і що «в Держдумі підтримали засудженого за пошкоджений літак військового льотчика» [9].

Крім цього, це видання єдине, що опублікувало фото старшого лейтенанта Сергія Нефьодова, супроводжуючи фото підписом «з особистого архіву».

[10]

Ймовірно, перегляд справи розпочався і захист використовує відпрацьований механізм взаємодії з редакцією «Погляду». Вкинули стару новину, що офіцера засудили на 2 роки, новину підхопили інші видання. І через деякий час видалили «вкид» з сайта-ініціатора. З огляду на те, що інформаційний простір Росії був «підігрітий» Новинами за 3 травня про падіння російського літака Су-30СМ у Сирії, редакція видання «Погляд», напевно, вирішила використати цей момент для публікації про суд над льотчиком Су-27.

Ці маніпуляції, можливо, допоможуть молодому офіцеру уникнути покарання під час нового суду, але хвиля незадоволення в російському суспільстві в цьому випадку створена штучно, і на прикладі цього інциденту розкриває другий бік гібридної війни, у якій Росія може бути не лише ініціатором маніпуляцій, а й жертвою цих же маніпуляцій від своїх власних ЗМІ. Унікальний приклад, який слід вивчити і брати на озброєння з метою грамотного створення контрзаходів у галузі інформаційної безпеки.


Огляд підготував Андрій Лісіцин спеціально для InformNapalm
(Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 [11])

Тисніть репост і діліться з друзями.
Підписуйтеся на сторінки спільноти InformNapalm у Фейсбук [12] / Твіттер [13] / Telegram [14]
і оперативно отримуйте інформацію про нові 
матеріали.