
28. oktober brøt russiske væpnede formasjoner våpenhvilen i Øst-Ukraina fire ganger. I tillegg ble forbudte 82 mm granatkastere brukt.
Ifølge tillegget til tiltakspakken for gjennomføring av Minsk-avtalene 12. februar 2015, må slike våpentyper trekkes mer enn 15 km fra kontaktlinjen.
Bruken av 82 mm granatkaster
I følge de ukrainske væpnede styrkene brukte de russiske okkupasjonsstyrkene også forskjellige typer GRK og skjøt med håndvåpen mot ukrainske posisjoner. Som et resultat ble en ukrainsk soldat skadet.
![]()
Det internasjonale informasjonskollektivet InformNapalm har gjentatte ganger presentert bevis for bruken av russiske våpen i strid med våpenhvilen.
Våpenstilstandsbrudd i oktober
5. oktober 2020 ble ytterligere bevis presentert for at Russland grovt hadde brutt vilkårene ved å plassere 82 mm granatkastere 2 km fra kontaktlinjen. I andre halvdel av oktober observerte OSSE en ny bevegelse av en militær konvoi om natten. Konvoien kjørte fra Russland til den okkuperte Donetsk-regionen.
![]()
Mellom juli og september 2020 dokumenterte internasjonale observatører 421 våpenenheter i strid med våpenhvilen. 91% av alle brudd på tilbaketrekningen av tunge våpen ble registrert hos den russiske okkupasjonsmakten i det østlige Ukraina.
Les også
- Artilleriangrep fra den russiske hybridhæren i Donbass
- Hvordan Russlands spesialstyrker brukes i krigen mot Ukraina
- To ukrainske forsvarere drept i russiske granatangrep i Øst-Ukraina
Distribusjon og opptrykk med henvisning til kilden er velkommen! Creative Commons – Attribution 4.0 International – CC BY 4.0. Følg oss på Facebook og Twitter. Les mer om hvordan Du støtter InformNapalm.










